tisdag 3 februari 2009

Personligt ansvar?

Som vanligt lyssnade jag på radio idag. Lantz i P1 är förvånansvärt bra. Jag erkänner att jag var en av alla de som tyckte att Annika Lantz inte hade att göra i P1, när det kom fram att hon skulle ha ett program i Sveriges bästa radiokanal. Men det har gått över. Hon har visat sig vara riktigt bra, både som underhållare och som intervjuare. Och det är dit jag vill komma, till en intervju. Idag handlade en del av hennes program om personligt ansvar, och som en del av detta inslag intervjuade hon en doktorand i praktisk filosofi från Göteborg. Tyvärr minns jag inte hans namn, vilket jag ber om ursäkt för.

Under intervjun diskuterades olika syn på personligt ansvar, när Annika Lantz påstod att "Det här med personligt ansvar verkar vara något subjektivt?", varpå filosofen utbrast, med något som liknade äckel i rösten "Subjektivt?" Senare i diskussionen framgick det att filosofen menade att trots att det kanske finns många svar på frågan om vad personligt ansvar är för något, betyder inte det att det finns många korrekta svar på frågan. Denna inställning var nog orsaken till hans reaktion på påståendet om personligt ansvar som något subjektivt.

Denna reaktion påminner mig om en situation när jag läste filosofi. En av studenterna utbrast (troligtvis för att bortförklara varför han haft fel i något resonemang) att "allt är relativt", varpå läraren spände ögonen i honom och sa: "Nej, verkligen inte!"

Tonfallet var inte olikt det jag hörde på radion idag. Bara så att ni vet: filosofer är sällan relativister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar