tisdag 17 februari 2009

Kallt.

Nu har vintern slagit klorna i oss igen. Det är en isblå kall morgon i Malmö, och jag försöker förstå varför det inte blir varmare när vi ändå går mot ljusare tider. Istället blir det kallare och vitare ute. Det här vädret behövde vi ju i december eller möjligtvis i januari... nu vill åtminstone jag ha en känsla av vår och lite hopp om värme igen. För ett par veckor sen tyckte jag att det fanns en doft av vår och varmare tider i luften, men det var kanske bara delirium.

Som kontrast till den dystra vinterns återtåg kan jag meddela att vår tomatplanta bär frukt. Den har blommat och burit små små körsbärstomater ända sedan i maj förra året. Nu börjar den se trött ut, men envist och stoiskt står den där och visar sina frukter för kylan utanför. Som ett litet försynt långfinger mot vintern och med ett stilla trots kämpar den på. Vår tomatplanta, en motståndsrörelse i det lilla.

1 kommentar:

  1. En mycket vacker beskrivning av en liten tomatplanta. Vet inte om jag läst något liknande förut! Ta steget fullt ut och skriv en dikt om henne/honom!

    Rolf

    SvaraRadera