tisdag 24 februari 2009

Kommers

I dagarna har jag och min sambo varit på jakt efter den perfekta barnvagnen. Det borde ju inte vara så svårt att hitta en barnvagn som man känner sig nöjd med, trodde jag i min enfald. Pyttsan! Det är en jungel av modeller med olika funktioner, finesser och brister. Till att börja med så har jag väldigt lite erfarenhet av att köra en barnvagn, vilket gör att jag har inte ens en aning om vad man behöver ta reda på om den modell man tänkt att skaffa sig. Utöver det finns det ca en kvadriljon olika modeller att välja mellan. Nedan är en liten bild av olika modeller, från en tillverkare!

Jävlar anåda! Problemet för mig i det här läget är att jag tappar fullständigt sugen. Utbudet och kommersen kring det hela får mig att äcklas lite. Inte lite, förresten. Jag äcklas. Tillverkarna slår mynt av vår osäkerhet i en situation då vi har väldigt svårt att värja oss. Det är klart att man vill ha den allra bästa modellen, med alla finesser och tekniska landvinningar som står till buds inom barnvagnstillverkningen anno 2009. Men allvarligt, är det inte i mycket rädslan för att bli sedd som en dålig förälder som gör att man ens funderar på att lägga närmare 10'000 på en barnvagn? För det finns ett 'grupptryck' bland blivande föräldrar, man sneglar på de andra unga paren med runda magar när de går i butikerna... och man sneglar på de nyblivna föräldrarnas val av barnvagnar och tänker att man kan ju inte vara sämre själv. Men, jag är rätt säker på att mina blivande kvaliteter som pappa inte hänger på om jag spenderar fem eller tio tusen kronor på barnvagnen till mitt barn. Åtminstone försöker jag trösta mig med det, när jag inser att vi inte har råd med en Bugaboo Chameleon. För även om man har råd med själva vagnen (ca 10'000), så tillkommer skötväska, myggnät, regnskydd, dvd-spelare och hjulskydd osv. Inget tillbehör går för under 500kr/st, så summa summarum blir man av med en månadslön i runda slängar. Prisvärt? Kanske, men jag tvivlar.

3 kommentarer:

  1. Det är enklare att köpa en ny bil än en ny barnvagn. När vi skulle köpa vår så hade vi många bryderier om färg och modell (eller det var snarare frun som hade de etetiska problemen. Jag tittade på prislappen). När vi väl funnit det som passade slet damen på Barnens hus fram katalog nummer 2 och frågade "vad ska det vara för hjul då?". "Runda" svarade jag reflexmässigt och trodde att hon skämtade. Men det gjorde hon inte...

    Sen står man där med en vagn för 8000 spänn, vilket är samma summa som jag betalade för min första bil förövrigt, och tänker fan vad najs. Ett år senare börjar det om. För då har junior växt ur den. Som tröst kan väl sägas att sittvagnen bara koster runt 5000 spänn...

    Allt kontoförs och en ekonomisk sammanställning ska visas för sonen på hans 18-årsdag.

    SvaraRadera
  2. När vi köpte barnvagn - 40 år sedan - handlade vi begagnat! Något annat hade vi inte råd med. Så vi fick ta den färg som fanns och några tekniska finesser utöver att den var lättrullad tänkte vi inte på. Men vi bodde i och för sig i en studentstad där alla köpte begagnat (nästan).

    SvaraRadera
  3. slappna av, du kan väl ha det i en låda

    SvaraRadera