fredag 13 februari 2009

2 skivitps

Vissa skivor stannar hos en. Oavsett hur mycket man växer upp, eller hur mycket nytt man utsätts för så finns det vissa skivor och musiker man alltid återvänder till. Åtminstone är det så för mig. Två sådana skivor är "Deserter's Songs" av Mercury Rev och "The Same As A Flower" av Nagisa Ni Te. Anledningen till att jag skriver om dessa är att de är ganska okända, men riktiga pärlor.

Den förstnämnda är från nångång på 90-talet och är en slags blandning mellan folkmusik, experimentell musik och psykedelia. Mot slutet av grungeeran kom denna väldigt finstämda och ömma skivan som nog missades av de allra flesta. Även om den återfanns på vissa popkritikers favoritlistor så fick den inte den uppmärksamhet den förtjänade. Mercury Rev är (var?) nåt slags musikkollektiv, med varierande medlemmar (enligt Wikipedia har de haft nitton olika medlemmar...)och väldigt varierande musik på sina skivor. Det mesta annat de gjort tycker jag faktiskt inte om, men "Deserter's Songs" är kanske en av de bästa skivor som kom under 90-talet. Låtar som "Holes" och "Goddess on a highway" är så vackra, melodiska med underfundiga texter. En liten rolighet är att man på vissa av låtarna dessutom spelar såg, ett klart underanvänt instrument i dagens popindustri, eller vad säger ni?

Om en del har hört talas om "Deserter's Songs", så är nog "The Same As A Flower" helt okänd för de allra flesta. Jag upptäckte den för ca 5 år sedan, när den var precis nysläppt, tack vare teveprogrammet "This is my music" - där Andres Lokko presenterade japansk pop i ett avsnitt. Nagisa Ni Te betyder visst "på stranden" om jag har fått det rätt översatt, och är ett lågmält popband som spelar skir musik. Jag fattar inte ett skvatt av texterna, men det är så vackert att jag inte bryr mig riktigt. Ömheten i musiken och rösterna gör att jag smälter. Problemet kan vara att hitta dessa två skivor. En liten sökning på Spotify leder till noll och intet. Ingen av de två skivorna finns där - lite av en skandal skulle jag vilja säga. Dock vill jag uppmana er å det varmaste att försöka hitta dem, sök med ljus och lykta, de är värda varje minuts sökning, jag lovar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar