fredag 20 februari 2009

En brödrapport.

För kännedom: jag har den här veckan bakat tre omgångar av surdegsbröd här hemma i vårt nya kök. Det är en spännande upplevelse att ha sin egen surdeg som står och bubblar i en burk i köket. Det känns bra. De tre omgångarna har varit av olika karaktär och med olika resultat, kan vi kalla det. Först gjorde jag en deg som snarare kan beskrivas som en kaksmet - det var en kletig tillställning som jag inte lyckades baka ut på något vis. Istället hällde jag alltihop mitt på bakplåten och höll mina tummar att den inte skulle jäsa över kanten. Resultatet blev ett stort bröd. Det var ganska gott, om än lite svårhanterligt. Fick skäras i fyra bitar, som var och en motsvarade en rejäl limpstorlek. Problemet blir ju med ett sådant stort bröd är ju att man får mindre skorpa, och det är ju skorpan som ger brödet stadga och en hel del smak.

Under mitt andra äventyr försökte jag rätta till kletigheten och hade i mer rågmjöl i degen, det resulterade i tre fina limpor (se bilden). Mycket stolt är jag över hur de såg ut, doftade och smakade. Men det fanns ju rum för förbättring, det gör det ju alltid. I huvudsak tyckte jag att dessa kanske blev lite för kompakta, och att det finns en tendens att smula lite för mycket - jag tror att det beror på rågmjölet. Så idag har jag satt ännu en deg, denna gång utan så mycket råg, men med tillsatta hasselnötter och fikon. Än så länge ser det ut som att det kommer att bli bra. Två ganska rejält tilltagna limpor står just i detta nu och jäser på en plåt i köket...

Resultat kommer inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar