torsdag 29 januari 2009

Som på räls

Nu ska jag klaga. Det är nästan ingen utmaning att klaga på SJ längre, men jag tänker göra det ändå. Jag åker ganska mycket tåg, då jag jobbar på en ort och bor på en annan. Detta leder till att jag får känna av eventuella brister hos SJ mer än många andra. Det jag irriterar mig på hos SJ är inte att det blir förseningar, det kan jag acceptera. Vad jag vänder mig emot är att man inte får information om det, eller att man får information på ett sätt som gör att man inte känner sig prioriterad (vilket är lite märkligt när man faktiskt är en betalande kund!).

Häromdagen när jag kom till stationen i Linköping för att ta tåget kl 17.00 till Malmö, var det enligt uppgifterna på informationstavlan ca en timme försenat. Vis av erfarenhet gick jag till informationsdisken och frågade om den uppgiften stämde. Svaret jag fick var att det kunde de inte svara på. Men jag som inte ens jobbar på SJ hade kunnat få de informationen om jag haft en dator (och det har de i informationsdisken), det enda man behöver kolla upp är vilka stationer tåget har passerat och hur mycket det var försenat vid dessa. Det kräver inte en så avancerad matematik att sedan räkna ut hur mycket det minst kommer att vara försenat i Linköping. I detta fallet hade inte ens tåget passerat Fleminsgberg, vilket innebar att det var minst 1.30h försenat... Kontentan av den här trista redogörelsen är att SJ visste att tåget var minst försenat med 1.30, men man annonserade ut att det var en timme försenat. Varför? Varför kan de inte ge den informationen de har med en gång? Det finns ingen chans att de kan köra ifatt en halvtimme mellan Flemingsberg och Linköping. I slutändan blev tåget närmare två och en halv timme försenat.

Lägg märke till att jag inte klagar på förseningen. Jag klagar på att jag inte fick tillgänglig information med en gång. Istället fick jag nån form av glädjekalkyl presenterad för mig, vilket bara ledde till frustration. Att stå där och se förseningen långsamt bli större och större, med tio-minutersintervaller är väldigt enerverande man börjar hoppas och sen tar de hoppet ifrån en. Hade jag fått informationen direkt att det var så försenat som de visste, hade jag kunnat gå å ta en fika eller gjort något trevligare än att stå och stirra på en informationsskylt som långsamt berättar för mig att jag kommer att få vänta lite till, och lite till. Jag tycker inte att det är för mycket begärt att man som betalande kund faktiskt får korrekt information, när den finns tillgänglig.

Ah. Det var skönt att klaga lite.

2 kommentarer:

  1. Jag har stått och frusit arslet av mig i Katrineholm i tron att tåget bara var 15 minuter sent när det efter ca en halvtimme visade sig att tågåbäket står med lokfel utanför Norrköping. Sen fick jag åka resten av sträckan hem i reducerad fart. Det tar vanligtvis ca en timme. Nu tog det två...

    SvaraRadera
  2. Jag vet hur det känns, broder. Vi har alla stått där och väntat och frusit.

    SvaraRadera