torsdag 15 januari 2009

Sanning.

Jag vet inte. Sitter just nu och lyssnar på Nordegren i p1. Det här är ett inlägg skjutet från höften, men jag kan inte låta bli att reagera på diskussionen om sanning, som tar sitt avstamp i Liza Marklunds böcker om Mia. I diskussionen verkar det finnas olika sanningar. Marklund lär ha argumenterat för att det hon beskriver är 'Mias sanning' - inte en bokstavlig sanning. Jag förstår inte vad det betyder. Nu ska jag inte diskutera just det fallet, då jag inte läst böckerna om Mia, eller ens följt debatten.

Men vad betyder det att man har sin egen sanning? Betyder inte bara det att man har sin egen uppfattning? Alla har sin egen uppfattning, det accepterar jag, men jag är lika övertygad om att man har det om samma sak. Åtminstone i min vokabulär är det den där 'samma-saken' som är sanningen. Inte min uppfattning. Eller din. Men jag vet inte, jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar