måndag 19 januari 2009

Salmonella i mitt pålägg?


Jag läser i Sydsvenskan att man i USA uppmanar folk att inte äta jordnötssmör, då man tror att det har förekommit salmonella i det. Ett salmonellautbrott som rör hela landet har varat i flera månader, tros vara orsakat av detta delikata smörgåspålägg. Nu vet jag att många svenskar inte är så förtjusta i tanken på jordnötssmör, men jag kan intyga att med en god sylt och ett bra jordnötssmör förvandlas den tråkigaste brödbit till en kulinarisk höjdare. Vi kanske inte talar om några förfinade smaker, men det är som Jamie Oliver sa "This is not Michelin-star food, this is proper food: this is dinner." Även om han talade om något annat vid tillfället, så tycker jag att det går att applicera i detta fall också. Jordnötssmör är väl inget man får serverat på en stjärnrestaurang, men det finns tid och plats för all typ av mat. Ibland är det inte haute cuisine man vill ha, ibland är det faktiskt falukorv, eller som i detta fallet jordnötssmör, som man traktar efter.

Så, trots att man kan få salmonella av det, uppmanar jag er att testa! Mitt favoritmärke heter "Smooth Operator" och görs av Peanut Butter & Co Detta är helt utan tillsatser, bara jordnötter. Den är inte bara god, den är väldigt nyttig också, bra för hjärtat eller nåt sånt trams. Jag äter det enbart för att jag gillart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar