måndag 19 januari 2009

Den gubben gick inte!

Med jämna mellanrum får jag skräp-epost i form av påstådda lotterivinster av större eller mindre belopp. Avsändaren intygar att jag har vunnit alltifrån ett par hundratusen upp till flera miljoner, i ett lotteri jag inte ens anmält mig till! Troligt. Det 'enda' jag behöver göra är att ta kontakt med dem och lämna lite uppgifter. Jo, tjena. För att det ska verka troligt heter lotterierna alltid något i stil med British National Lottery eller så.

Just idag fick jag ett sånt brev. Men det var mer ett än vanligt korkat försök. Som vanligt var det något hittepå om att jag vunnit i just ovan nämnda British National Lottery, och jag bara behövde skriva ett brev till dem så skulle jag kunna kassera in £ 800'000. Tackar. Ett litet krux med den här var bara att längst ner i brevet, i nån slags signatur (efter avskedsfraser och kontaktuppgifter) så står det snyggt och prydligt:

http://www.udo.edu.ve
Universidad de Oriente - Venezuela.

Vänta nu! Varför skulle British National Lottery använda sig av ett venezuelanskt universitet som bulvan för sina lotterier? Alla bluffmakare på internet behöver man inte frukta lika mycket. Hos den här gick hissen inte hela vägen upp, vad det verkar. Frågan är om de lyckas lura nån med såna här brev?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar