fredag 16 januari 2009

TV-kockar - Keith Floyd


Ett kärt ämne för mig är matlagning. Det, tillsammans med att jag inte har ett kök just nu, gör att jag använder mig av matlagningsprogram som substitut. Till min stora lycka finns det ju ett näst intill oändligt antal typer som lagar mat framför kamerorna. Eller snarare... till min stora frustration. För det finns så många, och det är väldigt svårt att hitta russinen i kakan. Tänkte ta tillfället i akt att här och nu dela med mig av min stora erfarenhet av matlagnings-tv (ja, som konsument alltså). Förste man till rakning är en riktig veteran inom branschen - Keith Floyd.

Denne bedagade gentleman har rest världen runt och gjort matlagnings-tv sedan 1984. Sammanlagt har det blivit 18 olika serier, av olika längd och med olika fokus. Jag kan inte påstå mig att ha sett alla serier, eller alla avsnitt. Men om man är intresserad kan man fortfarande bese hans äventyr i TV8, och för närvarande visas serien som heter Floyd Around the Med. Faktiskt en riktigt bra serie, där han fortfarande inte har blivit för avdankad. Som tv-kock vet jag faktiskt inte hur bra Floyd är. Det mesta av den mat han lagar verkar han inte ha täckning för. Han reser till exotiska platser och lagar den lokala maten, oftast erkännande att han inte kan eller känner till recepten särskilt väl. Detta samtidigt som han svingar vinglas efter vinglas. Resultatet kan inte vara särskilt bra, viskar kritikern i mig. Men gubben är rätt cool, han kan nog laga mat, och han verkar ha roligt när han gör det. Hans eviga klagande när han reste runt i Malaysia var skoj - alkohol är förbjudet i det muslimska Malaysia, och Floyd måste hålla tillgodo med 'these bloody fruit juices!'. Mycket minnesvärd tv. Men helhetsintrycket av hans serier är nog att de är ganska amatörmässiga med dagens mått mätt, detta trots att han gjorde tv i nästan 20 år innan han lade av (nåja, man ska väl aldrig säga aldrig, han kanske kommer tillbaka).

Man ska dock ha i åtanke att han var en föregångare i den här branschen, när han började spela in sina första serier hade inte TV-kockar den stjärnstatus som Jamie Oliver eller Gordon Ramsey åtnjuter idag. Med det i minnet ska man se Floyds tv-program. Det fanns inte samma krav eller förväntningar på det som producerades då. Idag tror jag inte att någon programansvarig skulle ha släppt igenom Floyds serier. Det är mer kuriosa och nostalgi som gör att jag tycker att det är kul att titta på Floyds fadäser. För tittar gör jag ju.

3 kommentarer:

  1. Bosse i Solens Mat är min idol. Han lagar ingen mat. Han åker bara omkring i Italien i en blå kavaj och äter mat. Jag bilr hungrig varenda gång...

    SvaraRadera
  2. Bosse är en riktig lirare. Jag önskar att jag hade hans jobb. Lulla runt på italienska landsbygden och äta gott.

    SvaraRadera