söndag 8 mars 2009

Pasta

Mer mattjat blir det nu. Jag brukar berömma mig själv med att testa nya saker, och att inte vara rädd för att göra saker, trots att de verkar lite knepiga. Men en sak har jag hållit mig borta ifrån: att göra egen pasta. Så igår bestämde Sarah att vi skulle göra egen ravioli. Sagt och gjort, efter att ha konsulterat ett par kokböcker om hur man gör, satte hon igång att blanda degen. Med lite knådinsats från undertecknad blev det en riktigt smidig deg av 4,5 dl durumvetemjöl och tre ägg. Det hela tog kanske 10 minuter. Efter att degen hade vilat i ett par timmar i kylskåp kavlade Sarah ut den, och började göra raviolisar. Själva byggandet av ravioli-'kuddarna' tog sin runda tid, men om vi hade gjort en enklare pasta (tagliatelle eller pappardelle) hade det hela varit i stort sett klart i och med kavlandet. Resultatet? Apgott.

Det här tänker vi göra igen, kan jag meddela. Det var mycket enklare än jag trott och faktiskt hästlängder bättre än färdigköpt färsk pasta* (som i min smak brukar vara degig). Att jämföra med torkad pasta blir svårt, då den oftast inte innehåller ägg, och har former som man inte kan åstadkomma hemma med bara en kavel och en kniv (inte jag i alla fall).

* Pasta är inte pasta, om det var någon som trodde det. Det är väldigt stor skillnad på en bra och på en dålig pasta, men det är ett annat blogginlägg, tror jag.

1 kommentar: