söndag 1 mars 2009

På tal om perfektion i enkelhet.

Pasta alla Puttanesca, eller "pasta på horans vis" på svenska är en av mina absoluta favoriträtter. Det är en mycket enkel pastarätt, men oh så tillfredsställande när den är gjord med omsorg. Namnet är lite fantasieggande, och jag har hört många olika varianter på varifrån namnet kommer. Det som alla historier har gemensamt är att rättens ursprung är bland de prostituerade i Neapel, men varför just de skulle skapat en rätt som denna vet jag inte. Det har föreslagits att det är en ganska billig rätt, och de stackars bordellarbetarna i Neapel var inte så stadda i kassa. Andra har föreslagit att den innehåller ganska mycket som ger dålig andedräkt, och att de prostituerade inte var så glada i kunder som ville kyssas... men jag bryr mig inte egentligen, det är smaken på anrättningen jag bryr mig om.

Ingredienserna är tomater, vitlök, sardeller, kapris, chili och oliver. Det enda man gör är att finhacka alltihop och, som min vän Samuel säger, koka skiten ur det. Att låta denna tomatsås stå och puttra i ett par timmar gör den definitivt inte sämre - jag skulle säga att det är en förutsättning för att få en anständig puttanesca! Själv vill jag gärna lägga till några ingredienser - lite vanlig gul lök och någon ört (oregano eller persilja). Om man vill använder man färska tomater, men vintertid är det faktiskt bättre med burktomater, hela eller krossade - och gärna lika stor del passerade tomater. Men i huvudsak handlar det mest om att ha tålamod och inte snåla på olivoljan, parmesanen och svartpepparen när man serverar det hela. En spänstig spaghetti som man vänder i ner såsen blir en så fantastisk rätt tillsammans med ett glas rött. De dagar jag känner mig lite äventyrlig serverar jag det hela med grillad aubergine och ett vitt bröd (att suga upp den överblivna såsen med) - men egentligen behövs inga tillbehör, det är en fullgod rätt i och med sig självt.

(Oh, just det. Bilden ovan är lånad från den här bloggen, tack!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar