söndag 1 mars 2009

In search of... vinterkräksjuka?

Ibland har jag ju skrivit om tevekockar. Idag är en sån dag. Personen jag ska skriva om heter Heston Blumenthal, och jag skriver om honom på förekommen anledning. Det visade sig att över 40 personer insjuknade i magsjuka efter att ha ätit på Hestons restaurang The Fat Duck. Restaurangen är en av de få i världen som har fått tre stjärnor i Guide Michelin, och kämpar med El Bulli om att vara världens bästa restaurang enligt kritikerna. Senast det hölls en omröstning blev det en andraplats. Inte illa.

Dessutom har herr Blumenthal en teveserie i England. Serien heter In Search of Perfection vari han lagar till synes vanlig engelsk mat, men på sitt eget vis. Han lägger ner tid och energi på att komma på hur man lagar den perfekta spaghetti bolognese (eller "spag bol" som engelsmännen säger), fish and chips eller för den delen den perfekta hamburgaren. Inget är för omständligt eller tidsödande för Heston, när han ger sig ut på jakt efter sina perfekta recept. Bara att komma på hur man ska göra det perfekta hamburgerbrödet tog honom tre månader. Men Heston är inte en vanlig kock. Han driver som nämnt tidigare en mycket exklusiv restaurang, och i anslutning till denna har han även ett laboratorium där han och hans kumpaner leker fram mat. För det är det bästa sättet att beskriva vad de gör - leker. Det är på dödligt allvar och mycket exakt allting, men det finns en experimentlusta och en nyfikenhet som jag inte sett hos någon annan kock.

Man skulle kunna säga att han ägnar sig åt den så kallade molekylära gastronomin, och mycket av maten som serveras på The Fat Duck skulle man inte kunna hitta någon annanstans. Eller vad sägs om lax inkokt i lakritsgelé, eller bacon&egg-glass? Att se Heston experimentera och forska kring mat är riktigt inspirerande, och man (eller åtminstone jag) blir sugen på att börja göra saker lite mer noggrant i köket. Låta saker ta sin tid (kanske inte ugnssteka kött i 24 timmar, men närapå) och inte vara rädd för att göra något från grunden. För mig är det riktigt bra teveunderhållning, och jag tycker att han spelar i en helt egen liga bland tevekockarna, när det gäller att laga avancerad mat - men ändå mat jag skulle vilja prova på att laga och att äta.

2 kommentarer:

  1. Stackars Heston att få magsjuka kunder. Om man inte hittar orsaken lär han väl tappa en del besökare. Men att kombinera lax med lakrits låter mest krystat - likaså glassvarianten du nämner. Allt beror förstås på hur dominerande exv lakritsen får vara i laxrätten.
    Vilken kanal går programmet på? Lite nyfiken blir jag trots allt.
    Rolf

    SvaraRadera
  2. BBC Food tror jag sänder programmet, men det finns på BBCs hemsida också.

    SvaraRadera