lördag 28 februari 2009

Vintern dör

Under veckan som gått har jag flera gånger nynnat på Jakob Hellmans låt Vintern dör. Att se snön smälta bort, känna den första vårsolens trevande försök att värma upp och att till och med höra fåglarna sjunga är varje år lika njutbart. Till och med på våra sydliga breddgrader har vi haft lite snö i år, snö och kallt. I tisdags stod jag vid mitt fönster och sjöng:

Tänk dej, stå i pyjamasen och se
kalla, kalla kristaller smält, smält ner.

För solen lyser utanför
och skuggor målar mönster
och vintern dör.


Jag sjöng inte så högt, för jag ville inte störa våren som pågick utanför, eller för den delen Sarah. Men de orden spred glädje i min kropp och fick min mun att spricka upp i ett fånigt leende. Jag började planera vad jag skulle så i min lilla balkongträdgård och vilka sorters tomatplantor jag ska odla i år. Hela våren och sommaren ligger liksom framför en, när allt är som i startgroparna. Allt väntar på att få ta fart och börja växa och stå i.

Igår, när det var nykrattat i rabatterna upptäckte vi årets första snödroppar, små klungor av späda stänglar med vita hängen. Vackert som i en saga. Bilden intill är faktiskt tagen med min mobil, och föreställer sagda snödroppar.

Hoppas att ni har vår, och att ni kan njuta av sol och fågelsång. Annars kan ni ju alltid lyssna på Hellmans hyllning till våren. Då känns det som att våren är nära.

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera