söndag 12 juli 2009

Väntans tider

Idag var det tänkt att jag och Sarah skulle bli föräldrar, men än så länge har inget hänt. Inget vatten som har gått och inga värkar som har satt igång. Mer väntan alltså. Det börjar bli lite frustrerande, och ibland undrar jag om det verkligen kommer att bli en bäbis. För ett par veckor sedan var det nästan skarpt läge, trodde vi, men det gick över... sen dess inget. Så för att fördriva tiden har jag Sarah och jag varit ute och ätit ett par kvällar, och jag var faktiskt iväg igår och spelade Magic (man kan ju inte sluta vara barnslig bara för att man ska bli pappa, eller?). Lördagen avslutades på ett litet trevlig hak i närheten av där vi bor: På Besök heter det. Mysigt ställe, med en mycket avslappnad stämning och god öl. Och goda hamburgare, visade det sig.

För att inte tjata ihjäl Sarah måste jag hitta på något även idag och kommande dagar. Idag ska vi baka surdegsbröd och kanelbullar, grilla en kyckling och en herrans massa husliga göromål. Vi är ett tydligt exempel på hur man ägnar sig åt 'nesting' när barnet börjar närma sig. Förberedelserna är långa och omständliga, känns det som. Jag tror att när barnet väl kommer, så bryr det sig ganska lite om vilken färg barnvagnen har eller vilken modell av skötbord man har köpt. Hysterin kring att förbereda sig är nog bara ett sätt för oss blivande föräldrar att lugna nerverna så gott det går inför den stundande Dagen.

Och vem vet: vår Dag kanske är idag eller imorgon? Håll tummarna för oss.

5 kommentarer:

  1. jag borde vara där oc distrahera er.
    Fredrik

    SvaraRadera
  2. Kommer snart få en kusin! Håller tummarna för er.

    SvaraRadera
  3. Sluta att fråga Sarah om hon känner något. Jag lovar att du märker när det är dags. Det svåra är inte att få barn. Det svåra är att uppfostra dom. Inte minst när de är i tonåren. Då spelar färg och form roll. DÅ får du vänta.

    Det är inte som att vänta på att ett barn ska födas. Men det är mycket vänta.

    Förresten kan Sarah sätta fötterna bakom huvudet fortfarande? Det kan vara en bra egenskap när hon föder ert barn.

    Tänk på att du just nu har en mycket viktig uppgift. Det är att ta hand om Sarah. Det gäller även på förlossningen.

    SvaraRadera
  4. Tack för råden, Roger. Jag försöker låta bli att tjata på Sarah. Det går rätt bra. Och jag ska göra mitt bästa för att vara ett stöd för henne nu, sen och för alltid. Det var ju det jag (så småborgerligt) lovade henne inför alla för en dryg månad sen.

    SvaraRadera
  5. Och @Fredrik: japp! Det borde du. Vi har ett gästrum och du kan portkoden, så det är bara att dyka upp när du vill.

    SvaraRadera